English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Ελληνικός τουρισμός

Με δεδομένο ότι ο τουρισμός είναι ένα σημαντικό κεφάλαιο για την Ελλάδα, αφού η συμβολή του στο ΑΕΠ της χώρα μας φτάνει κατά μέσο όρο το 15% (σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων), να βρείτε υλικό για τα παρακάτω θέματα και να δημιουργήσετε ακτινωτά σχεδιαγράμματα χρησιμοποιώντας το πρόγραμμα https://bubbl.us/ (Επιλέξτε ένα από τα παρακάτω θέματα).
 Α. Τα είδη του τουρισμού και τις υπηρεσίες που προσφέρει το κάθε είδος.
 Β. Τα οφέλη της ανάπτυξης του τουρισμού για μία χώρα και τους πολίτες της.
 Γ. Οι αρνητικές συνέπειες της ανάπτυξης του τουρισμού.
Δ.  Τα μέτρα που πρέπει να πάρουμε, για να συνεχίσει ο τουρισμός να αποτελεί τη βαριά βιομηχανία της Ελλάδας.

Εργασία των μαθητριών: Μάνου Εβίτας, Μπάτσαλα Αντιγόνης, Μπίλη Σοφίας


Εργασία της μαθήτριας Ευαγγελίας Μακρίδου


Κολάζ για την Ελλάδα

Χρησιμοποιείστε το πρόγραμμα shapecollage (αφού πρώτα το κατεβάσετε δωρεάν στον υπολογιστή σας), για να δημιουργήσετε ένα κολάζ, στο οποίο θα αναπαριστάται η δική σας ιδέα/αντίληψη για το τι είναι Ελλάδα.


Του μαθητή Χρήστου Τσιάκαλου


                                               Του μαθητή Αντώνη Χατζηφωτιάδη

                                                Του μαθητή Αντώνη Τούφα

Της μαθήτριας Ειρήνης Χειμαριού

Της μαθήτριας Ιωάννας Τάντση

Της μαθήτριας Αναστασίας Συμεωνίδου

Ουσιαστικά παράγωγα από επίθετα και από άλλα ουσιαστικά

Ουσιαστικά παράγωγα από επίθετα

-ία δικία < δικος
-εια λήθεια < ληθής
-οια ενοια < ενους, πνοια < πνους
-ος θράσος < θρασύς
-σύνη δικαιοσύνη < δίκαιος
-ύτης ταχύτης < ταχύς
-ότης  σότης <  σος
-άς τριάς < τρία , δεκάς < δέκα (μόνο με αριθμητικά)

Ουσιαστικά παράγωγα από άλλα ουσιαστικά

1. Υποκοριστικά (δηλώνουν σμίκρυνση της πρωτότυπης λέξης).
-άριον παιδάριον < πας
-ιον πλοιάριον < πλοον
-ίδιον πινακίδιον < πίναξ
-ίς ψηφίς < ψφος
-ίσκος πυργίσκος < πύργος
-ύδριον νησύδριον < νσος
-ύλλιον δασύλλιον < δάσος

2. Περιεκτικά (σημαίνουν το μέρος που περιέχει πολλά από εκείνα που φανερώνει η πρωτότυπη λέξη).
-ών λαιών < λαία
-εών περιστερεών < περιστερά
-ιά στρατιά < στρατός

3. Τοπικά (σημαίνουν τον τόπο όπου γίνεται μια ενέργεια).
-ιον γυμνάσιον < γυμνασία (= εκγύμναση)
ον κουρεον < κουρεύς, γραφεον < γραφεύς

4. Παρώνυμα (σημαίνουν πρόσωπο σχετικό με αυτό που δηλώνει η πρωτότυπη λέξη).
-εύς ππεύς < ππος
-ότης δημότης < δμος
-έτης φειλέτης < φειλή
-ίτης τεχνίτης < τέχνη
-ώτης πειρώτης < πειρος
-ιώτης στρατιώτης < στρατός

5. Εθνικά (σημαίνουν εκείνον που κατάγεται από κάποιον τόπο ή ανήκει σε αυτόν).
-ιος Πάριος < Πάρος, Δήλιος < Δλος
ος θηναος < θναι, Κερκυραος < Κέρκυρα
-είος ργεος < 'ργος
-ος Κος < Κς
-εύς Πηλεύς < Πλος, Μεγαρεύς < Μέγαρα
-ίνος κραγαντίνος < κράγας
-άτης Τεγεάτης < Τεγέα
-ιάτης Σπαρτιάτης < Σπάρτη
-ήτης Αγινήτης < Αγινα
-ίτης Σταγιρίτης < Στάγιρα,
-ώτης Σικελιώτης < Σικελία
-ήσιος Μιλήσιος < Μίλητος

6. Πατρωνυμικά (σημαίνουν το γιο, την κόρη και γενικά τον απόγονο κάποιου).
-άδης Λαερτιάδης < Λαέρτης
-ίδης Κρονίδης < Κρόνος, Πριαμίδης < Πρίαμος
-είδης ρακλείδης < ρακλής, τρείδης < τρεύς

7. Γονεωνυμικά (σημαίνουν το νεογνό ενός ζώου).
-ιδεύς λυκιδεύς < λύκος, πελαργιδεύς < πελαργός

Πάροδος (περίληψη) - Α΄ Επεισόδιο (σκηνή 1η και 2η - στίχοι 437- 541)

Φύλλο εργασίας 3
Απαντήσεις φύλλου εργασίας 3
Φύλλο εργασίας 4
Απαντήσεις φύλλου εργασίας 4
Φύλλο εργασίας 5
Απαντήσεις φύλλου εργασίας 5

Περίληψη στίχων 192 - 436
Μετά την αποχώρηση του Τεύκρου η Ελένη ξεσπά σε θρήνο για τις συμφορές της. Οι κραυγές πόνου κάνουν τις γυναίκες του χορού να παρατήσουν το πλύσιμο των ρούχων στη θάλασσα και να έρθουν προς την Ελένη, για να μάθουν το λόγο του θρήνου της. Η Ελένη μεταφέρει στις γυναίκες του χορού τις ειδήσεις που έφερε ο Τεύκρος, καταριέται την τύχη της και δηλώνει ότι αποφάσισε να αυτοκτονήσει. Ο χορός τότε προσπαθεί να αποτρέψει την Ελένη από την απόφασή της λέγοντας ότι δε θα πρέπει να θεωρήσει τις ειδήσεις αληθινές και τη συμβουλεύει να ρωτήσει τη μάντισσα Θεονόη για το αν ζει ο Μενέλαος. Η Ελένη δέχεται και μαζί με τις γυναίκες μπαίνει στο παλάτι, για να βρει τη Θεονόη.



Δείτε εδώ μια διαφορετική εκδοχή της Παρόδου.

Ο χορός των γυναικών
Ακούστε το Α΄ Επεισόδιο εδώ.

Δείτε απόσπασμα παράστασης  εδώ.


3. Η κατοχή της εξουσίας δεν εγγυάται την ευτυχία

Απαντήστε προφορικά στις παρακάτω ερωτήσεις:
1. Ποια εσφαλμένη εντύπωση έχει ο Σιμωνίδης;
2. Ποια ομοιότητα βρίσκει ο Ιέρων ανάμεσα στους αθλητές και τους τυράννους;
3. Ποιους θεωρεί ο τύραννος ανταγωνιστές του;
4. Ποιες επιθυμίες εκπληρώνονται γρηγορότερα, των τυράννων ή των ιδιωτών, και γιατί;
5. Ποιες επιθυμίες έχει ένας ιδιώτης και ποιες ένας τύραννος;
6. Ποια θεωρούνται πολλά αγαθά και ποια λίγα;
7. Γιατί ένας τύραννος, αν και έχει πολλά αγαθά, νιώθει φτωχός;
Κάντε κλικ εδώ, για να διαβάσετε τη μετάφραση.
Κάντε κλικ εδώ και αφού κάνετε κλικ στο: "5. Ανώμαλα παραθετικά", διαβάστε τον πίνακα. Μετά εντοπίστε στο παρακάτω κείμενο τις λέξεις που βρίσκονται σε συγκριτικό βαθμό και βρείτε την πτώση και τον αριθμό τους.
Να βρείτε το είδος της επιρρηματικής χρήσης των πλάγιων πτώσεων του κειμένου που είναι υπογραμμισμένες.
Χωρισμός του κειμένου σε προτάσεις
1. Εἰ δὲ σὺ οἴει
2. ὡς πλείω ἔχων τῶν ἰδιωτῶν κτήματα ὁ τύραννος διὰ τοῦτο καὶ πλείω ἀπ’ αὐτῶν εὐφραίνεται
3. οὐδὲ τοῦτο οὕτως ἔχει, ὦ Σιμωνίδη
4. ἀλλ’ ὥσπερ οὐχ τοῦτ’ αὐτοὺς (=ἀθλητάς)  εὐφραίνει
5. ὅταν οἱ ἀθληταὶ ἰδιωτῶν γένωνται κρείττονες
6. ἀλλά τοῦτ’ αὐτοὺς ἀνιᾷ
7. ὅταν τῶν ἀνταγωνιστῶν (γένωνται) ἥττους
8. οὕτω καὶ ὁ τύραννος οὐχ τότ’ εὐφραίνεται
9. ὅταν τῶν ἰδιωτῶν πλείω φαίνηται ἔχων
10. ἀλλά τούτῳ λυπεῖται
11. ὅταν ἑτέρων τυράννων ἐλάττω ἔχῃ
12. τούτους γὰρ ἀνταγωνιστὰς ἡγεῖται αὑτῷ τοῦ πλούτου εἶναι
13. Οὐδέ γε θᾶττόν τι γίγνεται τῷ τυράννῳ ἢ τῷ ἰδιώτῃ 
14. ὧν ἐπιθυμεῖ
15. Ὁ μὲν γὰρ ἰδιώτης οἰκίας ἢ ἀγροῦ ἢ οἰκέτου ἐπιθυμεῖ
16. ὁ δὲ τύραννος ἢ πόλεων ἢ χώρας πολλῆς ἢ λιμένων ἢ ἀκροπόλεων ἰσχυρῶν 
(ἐπιθυμεῖ)
17. Ἀλλὰ μέντοι καὶ πένητας ὄψει (ὄντας) οὐχ οὕτως ὀλίγους τῶν ἰδιωτῶν
18. ὡς πολλοὺς (ὄψει ὄντας πένητας) τῶν τυράννων
19. Οὐ γὰρ τῷ ἀριθμῷ οὔτε τὰ πολλὰ κρίνεται οὔτε τὰ ὀλίγα, ἀλλὰ πρὸς τὰς χρήσεις
20. ὥστε τὰ μὲν ὑπερβάλλοντα τὰ ἱκανὰ πολλά ἐστι
21. τὰ δὲ τῶν ἱκανῶν ἐλλείποντα ὀλίγα (ἐστί)
22. Τῷ οὖν τυράννῳ τὰ πολλαπλάσια ἧττον ἱκανά ἐστιν εἰς τὰ ἀναγκαῖα δαπανήματα ἢ τῷ ἰδιώτῃ.

Γλώσσα - Γλώσσες και πολιτισμοί του κόσμου

Σενάριο μαθήματος σύμφωνα με το νέο πιλοτικό πρόγραμμα




1. Για ποιους λόγους η ελληνική γλώσσα θεωρείται ξεχωριστή και πολυτιμότερη απ’ όλες τις άλλες γλώσσες σύμφωνα με τους στίχους του τραγουδιού;
2. Ποια ευχή και υπόσχεση δίνει ο Παντελής Θαλασσινός στο τραγούδι του;




1. Ποια στοιχεία της ελληνικής γλώσσας την καθιστούν ιδιαίτερη γλώσσα σε σχέση με τις υπόλοιπες;
2. Πώς οι ελληνικές λέξεις σφράγισαν τον τρόπο σκέψης του Δυτικού πολιτισμού;
3. Γιατί η ελληνική γλώσσα δεν μπορεί να θεωρηθεί «νεκρή»;

 Δείτε το βίντεο και στη συνέχεια επισκεφτείτε ηλεκτρονικές ιστοσελίδες γνωστών ξένων εφημερίδων και καταγράψτε ελληνικές λέξεις που θα βρείτε εκεί είτε αυτούσιες είτε να περιέχουν κάποια ελληνική ρίζα. Ενδεικτικά αναφέρω τις εξής: www.lemonde.fr , www.bild.dewww.elpais.eswww.thetimes.co.ukwww.unita.it




Υποθέστε ότι όλοι οι φίλοι σας στο facebook χρησιμοποιούν τα greeklish. Γράψτε μία ανάρτηση στο facebook στην οποία θα υποστηρίζετε πόσο σημαντική είναι η γλώσσα μας και θα εξηγείτε γιατί πρέπει να τη χρησιμοποιούμε σωστά.

Πρόλογος (Σκηνή 2η - στίχοι 83-191)



Φύλλο εργασίας 2
Απαντήσεις στο φύλλο εργασίας 2

Δείτε απόσπασμα παράστασης εδώ.
Δείτε απόσπασμα παράστασης εδώ.

Ελένη - Τεύκρος


Ανώμαλα παραθετικά


Κάνοντας κλικ εδώ θα μεταβείτε σε ιστοσελίδα του "ελληνικού πολιτισμού", όπου θα βρείτε όλη τη θεωρία για τα παραθετικά επιθέτων και επιρρημάτων. Στις υπερσυνδέσεις 5 και 6 θα βρείτε τη θεωρία για τα ανώμαλα παραθετικά.

Πρόλογος (Σκηνή 1η - στίχοι 1-82)



Φύλλο εργασίας 1
Απαντήσεις στο φύλλο εργασίας 1

Αποσπάσματα από την παράσταση του ΔΗΠΕΘΕ Καλαμάτας

Μακέτα σκηνικού του Νίκου Σαριδάκη από
την παράσταση του ΔΗΠΕΘΕ Καλαμάτας (2013)
Η Ελένη στον τάφο του Πρωτέα




Ομαλά παραθετικά επιθέτων



  1. Δευτερόκλιτα επίθετα    Συγκριτικός βαθμός: -ό/ώτερος,  - ο/ωτέρα, -ό/ώτερον
    Υπερθετικός βαθμός: ό/ώτατος, - ο/ωτάτη, -ό/ώτατον
α) Αν η παραλήγουσα είναι μακρά η κατάληξη του παραθετικού έχει  -ο- (όμικρον), π.χ:
       ξη-ρός → ξηρότερος, ξηρότατος
       γενναῖ-ος → γενναιότερος, γενναιότατος
       πτω-χός → πτωχότερος, πτωχότατος
β) Αν η παραλήγουσα είναι βραχεία η κατάληξη του παραθετικού έχει -ω- (ωμέγα) π.χ:
       σο-φός → σοφώτερος, σοφώτατος
       νέ-ος → νεώτερος, νεώτατος
       φανε-ρός → φανερώτερος, φανερώτατος
γ) Η βραχεία παραλήγουσα λογαριάζεται ως μακρά, όταν μετά το βραχύχρονο φωνήεν υπάρχουν δύο ή περισσότερα σύμφωνα ή ένα διπλό, π.χ:
       σεμνός → σεμνότερος, σεμνότατος (μετά το -ε- ακολουθούν τα μ,ν)
       θερμός → θερμότερος, θερμότατος (μετά το -ε- ακολουθούν τα ρ,μ)
        νδοξος → νδοξότερος, νδοξότατος (μετά το -ο- ακολουθεί το διπλό -ξ-)
δ) Αν η παραλήγουσα έχει α, ι, υ λογαριάζεται ως μακρόχρονη:
    στα επίθετα: νια-ρός, σχυ-ρός, ψι-λός, φλύα-ρος, πρᾶ-ος και λι-τός
       (π.χ νιαρότερος, νιαρότατος)
    στα σύνθετα επίθετα που έχουν β΄ συνθετικό τις λέξεις:
       λύπη (λυπος → λυπότερος, λυπότατος)
       κίνδυνος (πικίνδυνος → πικινδυνότερος,  πικινδυνότατος)
       ψυχή (εψυχος → εψυχότερος, εψυχότατος)
       θυμός (πρόθυμος → προθυμότερος, προθυμότατος)
       τιμή (ντιμος → ντιμότερος, ντιμότατος)
       νίκη (φιλόνικος → φιλονικότερος, φιλονικότατος)
       κρος (κυρος → κυρότερος, κυρότατος)
ε) Αν η παραλήγουσα έχει α, ι, υ λογαριάζεται ως βραχύχρονη στα επίθετα που λήγουν σε:
      -ιος (γριος → γριώτερος, γριώτατος)
      -ικος (λογικός → λογικώτερος, λογικώτατος)
      -ιμος (φρόνιμος → φρονιμώτερος, φρονιμώτατος)
      -ινος (νθρώπινος → νθρωπινώτερος ἀνθρωπινώτατος)
      -ακος (μαλακός → μαλακώτερος, μαλακώτατος)
      -αλος (παλός → παλώτερος, παλώτατος)
      -ανος (κανός → κανώτερος, κανώτατος)
      -ατος (δυνατός → δυνατώτερος, δυνατώτατος)
      -αρος (καθαρός → καθαρώτερος, καθαρώτατος)
       [εξαιρούνται: νιαρός, φλύαρος]
      -υρος (χυρός → χυρώτερος, χυρώτατος)
       [εξαιρείται: σχυρός]
      -χος (συχος → συχώτερος, συχώτατος)
2. Τριτόκλιτα επίθετα
Συγκριτικός βαθμός: -έστερος,  -εστέρα, -έστερον
Υπερθετικός βαθμός: -έστατος, -εστάτη, -έστατον
-         σε -ης, -ης, -ες (ληθής → ληθέστερος, ληθέστατος)
-         σε -ων, -ων, -ον (εδαίμων → εδαιμονέστερος, εδαιμονέστατος)

Προσοχή! Τα ομαλά παραθετικά κλίνονται:
Α) στο συγκριτικό βαθμό με τις καταλήξεις του επιθέτου «ὁ δίκαιος - ἡ δικαία - τό δίκαιον»
Β) στον υπερθετικό βαθμό με τις καταλήξεις του επιθέτου «ὁ ἀγαθός - ἡ ἀγαθή - τό ἀγαθόν»
Κάντε κλικ στις παρακάτω εικόνες, για να δείτε πώς κλίνονται τα συγκεκριμένα επίθετα.

Ραψωδία α (στίχοι 1-25) - Προοίμιο

Της μαθήτριας Ευγενίας Ζάλιου
Των μαθητριών Κατερίνας Αραμπατζή και Κλαίρης Βελή

Ουσιαστικά παράγωγα από ρήματα

(Παραγωγικές καταλήξεις και παραδείγματα)
1. Ουσιαστικά που δηλώνουν το πρόσωπο που ενεργεί:
-εύς  φορεύς < φέρω
-ός  ρωγός < ρήγω (= βοηθώ)
-της κριτής < κρίνω
-άς φυγάς < φεύγω
-μών κηδεμών < κήδομαι (= φροντίζω)
-τήρ σωτήρ < σζω
-τωρ πράκτωρ < πράττω
2. Ουσιαστικά που δηλώνουν ενέργεια, πάθος, κατάσταση:
-ις  στέψις < στέφω (= στεφανώνω)
-σία σημασία < σημαίνω (= φανερώνω)
 φυγή < φεύγω
 χαρά < χαίρω (= χαίρομαι)
-ία ἀγγελία < γγέλλω (= ειδοποιώ)
-εία λατρεία < λατρεύω
-ος τρόμος < τρέμω
-μός σεισμός < σείω  (= κουνώ απότομα)
-(ε)τός τοκετός < τίκτω (= γεννώ), τρυγητός < τρυγ (= μαζεύω καρπό)
3. Ουσιαστικά που δηλώνουν το αποτέλεσμα μιας ενέργειας :
-μα σφάλμα < σφάλλω
-μή ωγμή < ήγνυμι (= σχίζω, σπάζω)
-ος ψεδος < ψεύδομαι
4. Ουσιαστικά που δηλώνουν όργανο ή μέσο:
-τρον σκπτρον < σκήπτομαι (= ακουμπώ)
-θρον κλεθρον (= κλειδί) < κλείω (= κλειδώνω)
-τρα ξύστρα < ξύω (= ξύνω)
-θρα ποβάθρα < ποβαίνω
-τήρ νιπτήρ < νίπτω (= πλένω)
-τηρία ρτηρία < είρω (= συνδέω)
-τήριον ποτήριον < πίνω
-ανον δρέπανον < δρέπω (= κόβω)
-άνη χοάνη (= χωνί) < χέω (= χύνω)
-όνη περόνη < πείρω (= τρυπώ)
-ίς κοπίς (= τσεκούρι) < κόπτω
5. Ουσιαστικά που δηλώνουν τόπο:
-τήριον ργαστήριον < ργάζομαι
-τρα ρχήστρα < ρχομαι ( = χορεύω)
-τρον λουτρόν < λούω (= λούζω)
-θρον βάθρον < βαίνω (= ανεβαίνω)