English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Επανάληψη Γραμματικής και Συντακτικού - Αρχαία Α΄ Γυμνασίου

Στις τελευταίες σελίδες του βιβλίου της Αρχαίας Γλώσσας Β΄ Γυμνασίου και συγκεκριμένα από 172 έως και 181 υπάρχουν συγκεντρωτικοί πίνακες που έχουν ως στόχο να βάλουν σε τάξη και σειρά όλα τα γραμματικά και συντακτικά φαινόμενα που διδάσκονται οι μαθητές και στις τρεις τάξεις του Γυμνασίου. Σ' αυτούς τους πίνακες έχω επισημάνει με κίτρινο φωσφορούχο χρώμα όλα εκείνα τα φαινόμενα που διδαχτήκατε στην Α΄ Γυμνασίου. Ταυτόχρονα πρόσθεσα με στυλό κάποιες επιπλέον λεπτομέρειες. Αυτά τα φαινόμενα λοιπόν θα τα ξαναθυμηθούμε με συντομία στα πρώτα μαθήματα της νέας σχολικής χρονιάς. Επίσης, μπορείτε να πηγαίνετε στις ιστοσελίδες συντακτικό της αρχαίας ελληνικής και γραμματική της αρχαίας ελληνικής ,όταν χρειάζεστε βοήθεια. Παρακάτω θα δείτε τους πίνακες με τις επισημάνσεις.




Εισαγωγή στη Ιλιάδα (κυριότερα σημεία)

Φύλλο εργασίας για την εισαγωγή στην Ιλιάδα

Αγοράστε το βιβλίο με όλα τα φύλλα εργασίας εδώ.

Δείτε εδώ το ντοκιμαντέρ του national geographic για τον Τρωικό πόλεμο.

Από την ταινία "Τροία"

Οι ελληνικές δυνάμεις συγκεντρώνονται from TroikosPolemos on Vimeo.

Απαγγελία όλων των ραψωδιών σε μετάφραση Καζαντζάκη - Κακριδή.
Απαγγελία όλων των ραψωδιών σε μετάφραση Δημήτρη Μαρωνίτη (στο τέλος της ιστοσελίδας).
Εικονική περιήγηση στην Τροία.
Τα όπλα του Τρωικού Πολέμου.

Αφού διαβάσετε τις παρακάτω σελίδες κάντε κλικ εδώ.


Φύλλα εργασίας - Πλεονεκτήματα

Είναι γνωστό ότι με τα φύλλα εργασίας τα παιδιά μαθαίνουν να ερευνούν, να αυτενεργούν, να συνεργάζονται, να γράφουν και να δημιουργούν. Το άρθρο που ακολουθεί έρχεται να ενισχύσει την παραπάνω διαπίστωση για το συγκεκριμένο τρόπο διδασκαλίας.

Το γράψιμο με το χέρι κάνει τα παιδιά εξυπνότερα!
   "Χάρη στα πληκτρολόγια που βρίσκονται παντού γύρω μας - κινητά, υπολογιστές- δεν υπάρχει πια τόσο μεγάλη ανάγκη να γράψει κάποιος με το χέρι, είτε είναι ενήλικος είτε είναι παιδί. Και αυτό είναι ένα μεγάλο πρόβλημα, επισημαίνουν οι ψυχολόγοι. Η μείωση των ωρών του μαθήματος της καλλιγραφίας και μάλιστα ή η έλλειψή του, επιτείνουν περισσότερο αυτό το πρόβλημα. 
   Αλλεπάλληλες μελέτες, που έχουν πραγματοποιηθεί τα τελευταία χρόνια σχετικά με αυτό το θέμα στις Η.Π.Α δείχνουν ότι το γράψιμο με το χέρι είναι σημαντικό για την ανάπτυξη του εγκεφάλου και τη βελτίωση της γνωστικής λειτουργίας - βοηθάει τα παιδιά να βελτιώνουν τις πρακτικές δεξιοτεχνίες τους, να εκφράζουν και να "γεννούν" ιδέες.
   Η ψυχολόγος Βιρτζίνια Μπέρνινγκερ, από το πανεπιστήμιο της Ουσκόσιν, σε μια μελέτη που πραγματοποίησε σε μαθητές διαφόρων τάξεων, ανακάλυψε ότι τα παιδιά μπορούν να γράψουν γρηγορότερα με το χέρι απ' όσο με το πληκτρολόγιο και παρουσιάζουν περισσότερες και πλουσιότερες ιδέες, όταν αναπτύσσουν χειρόγραφα κείμενα. Διαπίστωσε επίσης ότι οι αλλεπάλληλες και πολύπλοκες κινήσεις, που απαιτούνται για να γράψει κάποιος με το χέρι, ενεργοποιούν περιοχές του εγκεφάλου, οι οποίες σχετίζονται με τη σκέψη, τη γλώσσα και τη μνήμη μικρής διάρκειας. 
   Σε μια πρόσφατη μελέτη του Πανεπιστημίου της Ιντιάνα μια ομάδα παιδιών εξασκήθηκαν στη γραφή γραμμάτων με το χέρι, ενώ μια άλλη ομάδα απλώς παρακολουθούσε σειρές τυπωμένων γραμμάτων. Αμέσως μετά παρατηρήθηκε η εγκεφαλική λειτουργία τους με μαγνητικό τομογράφο και διαπιστώθηκε ότι η λειτουργία των εγκεφαλικών νευρώνων της πρώτης ομάδας ήταν σαφώς εντονότερη και θύμιζε αντίστοιχη ενηλίκων.
   Το πρόβλημα όμως που δημιουργεί η "απομάκρυνση" από το χειρόγραφο κείμενο δεν υπάρχει μόνο στη Δύση, αλλά εμφανίζεται και σε πολιτισμούς της Ανατολής, και μάλιστα εκεί έχει βαθύτερες συνέπειες, όπως επισημαίνουν οι ειδικοί. Οι νεαροί στην Κίνα και την Ιαπωνία παρουσιάζουν το φαινόμενο που έχει ονομαστεί "αμνησία γραφής". Με απλά λόγια, δεν μπορούν να δημιουργήσουν τους ιδεογραφικούς χαρακτήρες της γλώσσας τους. "Είναι σαν να ξεχνάς τον πολιτισμό σου", όπως αναφέρουν ψυχολόγοι και γλωσσολόγοι. [...]
   Τα συμπεράσματα όλων αυτών των μελετών είναι αρκετά εντυπωσιακά και φαίνεται ότι δικαιώνουν μια "παράξενη ιδιοτροπία" που εκφράζουν αρκετοί μεγάλοι συγγραφείς σε συνεντεύξεις ή παρουσιάσεις τους. Προτιμούν να κάνουν τα προσχέδια ή ακόμη και να γράφουν τα πονήματά τους με το χέρι και όχι με τον υπολογιστή, γιατί μόνο με αυτόν τον τρόπο αισθάνονται ελεύθεροι να δημιουργήσουν, να συλλάβουν και να αποτυπώσουν στο χαρτί τον πλούτο και το βάθος των ιδεών τους".
Πηγή: Περιοδικό "Τρίτο Μάτι", Τεύχος 188, σελ. 8