English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Ανώμαλα επίθετα

Στο επίθετο πολύς, πολλή, πολύ, ανώμαλοι τύποι είναι αυτοί που έχουν ένα -λ- (με ένα -λ- γράφονται οι τύποι που η κατάληξή τους περιέχει -υ-).
Στο επίθετο μέγας, μεγάλη, μέγα, ανώμαλοι τύποι είναι οι δισύλλαβοι (μέγας, μέγαν, μέγα).
Τα παραπάνω επίθετα κλίνονται στο αρσενικό και στο ουδέτερο γένος κατά τη β΄κλίση και στο θηλυκό κατά την α΄ κλίση.
Δείτε ακριβώς πώς κλίνονται κάνοντας κλικ εδώ.

Προστακτική Παρακειμένου ενεργητικής φωνής

Η προστακτική του παρακειμένου ε.φ. σχηματίζεται κυρίως περιφραστικά από την προστακτική ενεστώτα του ρήματος εμί και από την ενεργητική μετοχή παρακειμένου ενός ρήματος. Στην παρακάτω εικόνα εντοπίστε την προστακτική ενεστώτα του εμί. Στη συνέχεια κάντε κλικ εδώ , για να δείτε πώς κλίνεται η προστακτική παρακειμένου του ρήματος λύω.

Λεξιλογικός πίνακας ενότητας 12

Χρησιμοποιήστε το λεξικό της νεοελληνικής πληκτρολογώντας στην μπάρα αναζήτησης (ένα κάθε φορά) τα εξής: τελε**τελει**τελώ**τελής*. Από τις λέξεις που θα προκύψουν επιλέξτε με το καλαθάκι αυτές που υπάρχουν στη σελίδα 93 του βιβλίου σας. Με τη σύνθετη αναζήτηση μπορείτε να περιορίσετε την αναζήτηση μόνο σε ουσιαστικά, επίθετα, ρήματα κ.α. Τέλος, χρησιμοποιήσετε τα τα σώματα κειμένων από τις εφημερίδες "Τα Νέα", "Μακεδονία" και από τα διδακτικά βιβλία του Π.Ι, για να βρείτε προτάσεις που περιέχουν τις λέξεις: τελεσφορώ, αυτοτέλεια, υποτελής, ιδιοτελής.

Κείμενο 12 - Τα φαινόμενα απατούν

Μελετήστε τη μετάφραση του κειμένου 12 κάνοντας κλικ εδώ. Μετά προσπαθήστε να απαντήσετε προφορικά στις παρακάτω ερωτήσεις:
1.Ποιες αμαρτίες κάνει ένας ατιμώρητος αμαρτωλός;
2.Ποια είναι τα φαινομενικά οφέλη του από τις αμαρτίες αυτές;
3.Γιατί δεν πρέπει να θεωρείται αυτός ο άνθρωπος ευτυχισμένος;
4.Με ποιον παραλληλίζει ο Χρυσόστομος τον ατιμώρητο αμαρτωλό;
5.Με ποιον συγκρίνει ο Χρυσόστομος τον αμαρτωλό που τιμωρείται;
6.Ποιον από τους δύο αμαρτωλούς θεωρεί ο Χρυσόστομος πραγματικά ευτυχισμένο;
7."Επίπονος μεν η ιατρεία, αλλ' ωφέλιμον αυτής το τέλος". Ποιο το νόημα της φράσης;
Τώρα κάντε την άσκηση μετάφρασης.

Προστακτική ενεστώτα και αορίστου ενεργητικής φωνής

Παραδείγματα:
Μετά φόβου, πίστεως και αγάπης προσέλθετε.
Κύριε Ιησού Χριστέ ελέησόν με, υπεραγία Θεοτόκε βοήθησόν με.
Άρον, άρον, σταύρωσον αυτόν.
Ους ο Θεός συνέζευξεν άνθρωπος μη χωριζέτω.
Αρχηγού παρόντος πάσα αρχή παυσάτω.
Άκουσον, άκουσον.
Μη μου τους κύκλους τάραττε.
Χαίρε ω χαίρε Ελευθεριά. 
Παύσατε πυρ.
Τους ζυγούς λύσατε.

Δείτε την κλίση του λύω κάνοντας κλικ εδώ.
Κάντε τις ασκήσεις σωστού-λάθους, σταυρόλεξο.


Λεξιλογικός πίνακας ενότητας 11

Ο λεξιλογικός πίνακας της ενότητας 11 σε PDF

Χρησιμοποιήστε το λεξικό της κοινής νεοελληνικής πληκτρολογώντας στο πλαίσιο αναζήτησης (ένα κάθε φορά) τα εξής: *φευγ* , *φυγ* και *φευκ*.
1. Επιλέξτε με το καλαθάκι όσες λέξεις υπάρχουν και στη σελίδα 86 του σχολικού βιβλίου και μετά αντιγράψτε τις σε ένα αρχείο word, για να τις εκτυπώσετε.
2. Κάντε αποστολή στα σώματα όσες λέξεις δεν γνωρίζετε, για να δείτε πώς χρησιμοποιούνται στο γραπτό λόγο.

Ραψωδία Σ (στίχοι 478-616)

Φύλλο εργασίας 20 (Ραψωδία Σ στίχοι 478-616)

Αγοράστε το βιβλίο με όλα τα φύλλα εργασίας εδώ.

Μπορείτε εδώ να παρακολουθήσετε σχετική παραγωγή της εκπαιδευτικής τηλεόρασης για την ασπίδα του Αχιλλέα.
Επίσης, εδώ, θα βρείτε μια ψηφιακή εφαρμογή που αποτελεί τράπεζα δραστηριοτήτων σχετικών με την ασπίδα του Αχιλλέα και την ομηρική εποχή.
    
















Οι εικόνες συγκεντρώθηκαν από τους μαθητές Γ. Κιοσσέ και Γ. Πρόιο.

Ο Αχιλλέας πληροφορείται το θάνατο του Πάτροκλου.
Ο Αχιλλέας θρηνεί το νεκρό φίλο του.
Η θεά Θέτιδα ζητά από τον Ήφαιστο
να κατασκευάσει νέα όπλα για το γιο της.
Η νέα ασπίδα του Αχιλλέα.
Ο Αχιλλέας θρηνεί το θάνατο του φίλου του.

Κείμενο 11 - Ο σεβασμός προς τους γονείς μέλημα του νόμου

Αφού μελετήσετε τη μετάφραση του κειμένου 11 κάνοντας κλικ εδώ, απαντήστε προφορικά στις παρακάτω ερωτήσεις:
1. Τι προβλέπει ο νόμος για το μέτοικο ή το ξένο που θα σπεύσει να βοηθήσει έναν κακοποιημένο από το παιδί του γονέα;
2. Τι προβλέπει ο νόμος για το μέτοικο ή το ξένο που θα αδιαφορήσει για το θύμα;
3. Πώς αντιμετωπίζει ο νόμος τον μη μέτοικο σε ανάλογη περίπτωση κακοποίησης των γονέων, αν βοηθήσει ή αν αδιαφορήσει;
4. Τι ορίζει ο νόμος για το δούλο που θα βρεθεί σε αντίστοιχη περίπτωση;
5. Ποια ποινή επιβάλλει ο νόμος στο γιο που θα βιαιοπραγήσει κατά των γονέων του;
6. Πώς θα τιμωρείται ο ελεύθερος που θα έχει οποιαδήποτε σχέση με το γιο που φέρθηκε βίαια στους γονείς του;
Τέλος, κάντε την άσκηση μετάφρασης.

Λεξιλογικός πίνακας ενότητας 10

Πληκτρολογήστε στο λεξικό της νεοελληνικής (ένα κάθε φορά) τα εξής: *βίος* , *βιώνω*, βιο*, βιω*.
1. Επιλέξτε με το καλαθάκι όσες λέξεις  βρίσκονται και στον πίνακα της σελίδας 78 του βιβλίου σας. 
2. Κάντε αποστολή στα σώματα για όσες λέξεις δεν γνωρίζετε καλά τη σημασία τους.

Κατηγορηματική Μετοχή

Μάθημα σε διαδραστικό πίνακα για τις μετοχές

1.   Κατηγορηματική λέγεται η μετοχή που συμπληρώνει άμεσα ή έμμεσα το νόημα του ρήματος, από το οποίο αυτή εξαρτάται. Η μετοχή αυτή βρίσκεται σε κάθε χρόνο, δεν έχει ποτέ άρθρο , δέχεται κανονικά άρνηση ου και είναι σχεδόν πάντα συνημμένη.

2.   Η κατηγορηματική μετοχή μεταφράζεται με τα : «ότι, να, που» και χρησιμοποιείται ως :
     α) Κατηγορούμενο
     β) Αντικείμενο
     γ) Κατηγορηματικός προσδιορισμός.

3.   Με κατηγορηματική μετοχή που αναφέρεται στο υποκείμενο του ρήματος εξάρτησης συντάσσονται τα ρήματα :
α) Ειμί, γίγνομαι, υπάρχω
β) Τυγχάνω, λανθάνω, διάγω,
    διατελω, διαγίγνομαι, λανθάνω,
    φαίνομαι, δηλός είμι, οίχομαι,
    φθάνω και τα συνώνυμά τους
γ) Έναρξης ή λήξης
  δ) Ανοχής, καρτερίας, κόπου
  ε) Ψυχικού πάθους
στ) Ευεργεσίας, αδικοπραγίας,
      υπεροχής ή υστέρησης.
  ζ) Απόλαυσης ,επάρκειας,
      πλησμονής, κορεσμού.

4.   Με κατηγορηματική μετοχή που αναφέρεται άλλοτε στο υποκείμενο και άλλοτε στο αντικείμενο του ρήματος εξάρτησης συντάσσονται τα ρήματα :
     α) Αίσθησης, γνώσης, μάθησης, μνήμης.
     β) Δείξης, δήλωσης, αγγελίας, ελέγχου.

Τα παρακάτω παραδείγματα αναφέρονται αντίστοιχα στην παραπάνω θεωρία.

  1.  γώ,  νδρες, δομαι φ’ μν τιμώμενος.
        Ἠγγέλθη Φίλιππος ἀσθενῶν.

        Οἱ Ἀθηναῖοι μετεμέλοντο τάς σπονδάς  οὐ δεξάμενοι.

  2.α) Εἰμί τυράννω ἐοικώς.

       Μή προδούς ἡμᾶς γένῃ.

   β) Ἣδομαι ἀκούων φρονίμους λόγους.

       Οὗτος ἦρξεν ἀδικῶν ἡμᾶς.

   γ) Καταλαμβάνουσι τούς φύλακας ἀμφί πῦρ  καθημένους.

      Οἱ ἱππεῖς ἐντυγχάνουσι πρεσβύταις πορευομένοις.

3.α) Ἔστι ταῦτα τήν ἐκάστου ραθυμίαν ὑμῶν ἐπαυξάνοντα.

       Μισοῦντες γίγνονται τούς κακούς.

       Δεῖ ἐθέλοντας ὑπάρχειν μισεῖν τούς κακούς.

   β) Ἔτυχον καθήμενος ἐνταῦθα.

       Τόν φονέα τοῦ παιδός ἐλάνθανε βόσκων.

       Ἡ ψυχή ἀδύνατος φαίνεται οὖσα.

       Λακεδαιμόνιοι δηλοῖ ἦσαν ἐπιβουλεύοντες ἡμῖν.

       Οἱ παῖδες διάγουσι μανθάνοντες φιλοσοφίαν.

       Οὗτοι διατελοῦσιν ὂντες ἐλεύθεροι.

       Κῦρος πολεμῶν διεγένετο.

       Οὐκ ἒφθασαν τήν ἀρχήν κατασχόντες.

       Ἐγώ ᾠχόμην απιών οἴκαδε.

   γ) Ἡ ψυχή ἄρχεται ἀπολείπουσα τό σῶμα.

       Οὐ σύ παύσει ποτέ ταῦτα λέγων;

   δ) Οἱ Ἀθηναῖοι οὐκ ἠνείχοντο ἀκούοντες τῶν ἀντιλεγόντων.

       Οὐδείς ἂν καρτερήσειε τοιαῦτα ἀκούων.

        Ἀπείρηκα ἢδη βαδίζων καί τρέχων.

    ε)  Χαίρω διαλεγόμενος τοῖς σφόδρα πρεσβύταις.

        Τοῦτο οὐκ αἰσχύνομαι λέγων.

        Ἐλυπούντο οἱ δυνατοί καλά κτήματα  ἀπολωλεκότες.

        Οἱ Λακεδαιμόνιοι ἀμαρτάνοντες ἢχθοντο.

 στ)  Καλῶς ποιεῖς προνοῶν.

       Ἀδικεῖτε πολέμου ἂρχοντες καί σπονδάς λύοντες.

      Πάντας νικῶ εὖ ποιῶν.(=υπερέχω στο να τους ευεργετώ όλους)

       Τούτου οὐχ ἠττησόμεθα εὖ ποιοῦντες.

   ζ) Οὐκ ἐμπίπλαμαι σόν βλέπων πρόσωπον.

       Ἀρκέσω θνήσκουσ’ ἐγώ.

       Ἂδην εἶχον κτείνοντες.

       Μεστός ἦν θυμούμενος.

4.α) Ἡμεῖς ἀδύνατοι ὁρῶμεν ὂντες.

       Οἶδα τούς θεούς ἀθανάτους ὂντας.

       Οὐκ ἤδεσαν αὐτόν τεθνηκότα.

       Ἒμαθε οὐ πολλούς τούς πολεμίους τόν ἀριθμόν ὂντας.

       Μεμνήμεθα εἰς κίνδυνον ἐλθόντες μέγαν.

   β) Ἒδειξαν ἔτοιμοι ὂντες ἀμύνεσθαι.

       Καί τοῖσδε σε δηλώσω κακόν ὂντα.

       Τισσαφέρνης ἤγγειλε βασιλεῖ Κῦρον ἐπιστρατεύοντα.

      Ἀδικοῦντα Φίλιππον ἐξήλεγξα.

Μετά από όλα αυτά κάντε την άσκηση 1.

Απόλυτη - Συνημμένη μετοχή - Επιρρηματικές μετοχές

Φύλλο εργασίας

Βασικοί κανόνες για τις μετοχές:

1. Το υποκείμενο μιας μετοχής βρίσκεται πάντα στην ίδια πτώση με τη μετοχή.
2. Όταν το υποκείμενο της μετοχής είναι και υποκείμενο ή αντικείμενο του ρήματος, η μετοχή χαρακτηρίζεται συνημμένη.
3. Όταν το υποκείμενο της μετοχής δεν είναι και υποκείμενο ή αντικείμενο του ρήματος, η μετοχή χαρακτηρίζεται απόλυτη και βρίσκεται συνήθως σε πτώση γενική.

Παραδείγματα απόλυτης μετοχής στα νεοελληνικά:

Θεού θέλοντος και καιρού επιτρέποντος θα πάμε εκδρομή στο βουνό.
Θεού = υποκείμενο υποθετικής μετοχής θέλοντος
Καιρού = υποκείμενο υποθετικής μετοχής επιτρέποντος
Η συζήτηση για το θέμα των αποκρατικοποιήσεων έγινε κεκλεισμένων των θυρών.
των θυρών = υποκείμενο χρονικής ή τροπικής μετοχής κεκλεισμένων
Τηρουμένων των αναλογιών, θα απολυθούν 12 εργάτες.
των αναλογιών = υποκείμενο υποθετικής μετοχής τηρουμένων

Παραδείγματα επιρρηματικών μετοχών του κειμένου 9:

1. Αὕτη προαποθανόντος αὐτῇ τοῦ ἀνδρός ἤγαγεν ἐς Ὀλυμπίαν τόν υἱόν μαχούμενον.
- Προαποθανόντος = αιτιολογική μετοχή, απόλυτη ( γιατί υποκείμενο μετοχής= τοῦ ἀνδρός και υποκείμενο του ρήματος= Αὕτη).
- μαχούμενον = τελική μετοχή, συνημμένη (γιατί υποκείμενο μετοχής= τόν υἱόν, το οποίο είναι και αντικείμενο του ρήματος).
2. Νικντος δ το Πεισιρόδου, τ ρυμα περπηδσα  Καλλιπάτειρα γυμνώθη.
- Νικῶντος = χρονική μετοχή, απόλυτη (γιατί υποκείμενο μετοχής = Πεισιρόδου και υποκείμενο ρήματος = ἡ Καλλιπάτειρα).
- ὑπερπηδῶσα = χρονική μετοχή, συνημμένη (γιατί υποκείμενο μετοχής = ἡ Καλλιπάτειρα, το οποίο είναι και υποκείμενο του ρήματος).
3. Φωραθείσης δ Καλλιπατείρας τι εη γυνή, ταύτην φισιν.

- Φωραθείσης = χρονική μετοχή, απόλυτη (γιατί υποκείμενο μετοχής = Καλλιπατείρας και υποκείμενο ρήματος = οὖτοι).

Είδη επιρρηματικών μετοχών:

1.Τροπική: Κρος πορεύεται χων (= έχοντας) ππέας πεντακοσίους.
2.Χρονική: λθόντες (= αφού ήρθαν) πάντες ἐκάθηντο.
3.Αιτιολογική: Ἐνταῦθα ἔμεινον κατέχοντες (= επειδή κατείχαν) τό ἂκρον.
4.Τελική: Ο θηναοι παρεσκευάζοντο ς πολεμήσοντες (= για να πολεμήσουν).
5.Υποθετική: Τατα ποιήσας (= αν κάνεις) ἐπαινεθείης ἂν.
6.Εναντιωματική: Πολλοί ντες (= αν και είναι ) εὐγενεῖς εἰσί κακοί.