English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Ευκτική μέσης φωνής βαρύτονων ρημάτων

Κάντε κλικ εδώ και μελετήστε την ευκτική μέσης φωνής του "λύομαι".
1. Ποια διαφορά εντοπίζετε ανάμεσα στον Ενεστώτα και το Μέλλοντα;
2. Ποια διαφορά εντοπίζετε ανάμεσα στο Μέλλοντα και τον Αόριστο;
3. Συγκρίνετε την υποτακτική και την ευκτική του Παρακειμένου. Τι παρατηρείτε όσον αφορά τον τρόπο σχηματισμού τους;
Κάντε κλικ εδώ και μελετήστε την παρατήρηση 3, γιατί τα ίδια ισχύουν και για την ευκτική παρακειμένου με τη διαφορά ότι στο τέλος βάζουμε την ευκτική του εἰμί.
Κάντε κλικ εδώ και διαβάστε στον πίνακα πώς κλίνεται το βοηθητικό ρήμα εἰμί.
Για περισσότερα μελετήστε και την παρακάτω σελίδα (117 του βιβλίου σας).


Τώρα κάντε τις ασκήσεις: 1, 2, 3, 4, 5 και 6 .

Ραψωδία Χ (στίχοι 247-394)

Φύλλο εργασίας 22 (Ραψωδία Χ στίχοι 247-394)

Αγοράστε το βιβλίο με όλα τα φύλλα εργασίας εδώ.

Δείτε τη μονομαχία Έκτορα - Αχιλλέα από την ταινία "Τροία".
Να βρείτε ομοιότητες και διαφορές ανάμεσα στο βίντεο και στο κείμενο που εξετάζουμε.


























 Οι εικόνες συγκεντρώθηκαν από τους μαθητές Γ. Πρόιο, Θ. Πιτάνιο και Β. Ξουλίδη.

Η Θέτιδα φέρνει τα ολοκαίνουρια
όπλα στον Αχιλλέα.
Η Θέτιδα φέρνει τα ολοκαίνουρια όπλα στον Αχιλλέα.
Ο Αχιλλέας δοκιμάζει τα νέα όπλα του.
Έχοντας φορέσει την καινούρια πανοπλία του ορμά στη μάχη.
Στη μάχη παίρνουν πλέον μέρος και οι θεοί.
Τα δύο ποτάμια της Τροίας, ο Σκάμανδρος και ο Σιμόεντας,
προσπαθούν να πνίξουν τον Αχιλλέα, επειδή
 τα νερά τους έχουν γεμίσει πτώματα εξαιτίας του. 
Ο Αχιλλέας σώζεται  από τα νερά με την παρέμβαση
 της Αθηνάς και του Ποσειδώνα.
Ο Έκτορας αποφασίζει να αντιμετωπίσει σε μονομαχία
 τον Αχιλλέα, αλλά μπροστά τη θέα του Έλληνα
 πολεμιστή ο Έκτορας το βάζει στα πόδια.
Η θεά Αθηνά με δόλο πείθει τον Έκτορα
να αντιμετωπίσει τον Αχιλλέα.
Η θεά Αθηνά παίρνει το μέρος του Αχιλλέα δίνοντάς του πίσω
 το δόρυ που έριξε νωρίτερα ο ήρωας εναντίον του Έκτορα.
Μονομαχία Έκτορα - Αχιλλέα.
Ο Αχιλλέας τραυματίζει θανάσιμα τον Έκτορα.
Ο Αχιλλέας μιλά στον ετοιμοθάνατο Έκτορα.
Ο Αχιλλέας θριαμβευτής ύστερα από τη
νίκη του στη μονομαχία με τον Έκτορα.
Ο Αχιλλέας κακοποιεί το νεκρό σώμα του Έκτορα δένοντάς
 το πίσω από το άρμα του και σέρνοντάς το στα χώματα.
Ο Αχιλλέας κακοποιεί το νεκρό σώμα του Έκτορα.
Ο Αχιλλέας κακοποιεί το νεκρό σώμα του Έκτορα.
Ο Αχιλλέας κακοποιεί το νεκρό σώμα του Έκτορα.
Ο Αχιλλέας κακοποιεί το νεκρό σώμα του Έκτορα.
Ο Αχιλλέας κακοποιεί το νεκρό σώμα του Έκτορα.

Κείμενο 15 - Η Αθήνα προπύργιο της Ευρώπης

Αφού μελετήσετε την κατά λέξη μετάφραση του κειμένου κάνοντας κλικ εδώ, απαντήστε στις παρακάτω ερωτήσεις:
1.Πώς χαρακτηρίζει ο ρήτορας τους προγόνους των Αθηναίων και γιατί;
2.Τι κληροδότησαν στην πόλη οι απόγονοι των παραπάνω προγόνων και γιατί;
3.Πώς αποδεικνύει ο ρήτορας ότι οι πρόγονοι αυτοί ήταν ενάρετοι;
4.Ποια ήταν η κύρια επιδίωξη του Πέρση βασιλιά;
5.Για ποιο λόγο οι Πέρσες επέλεξαν να συγκρουστούν με τους Αθηναίους στο Μαραθώνα;
6.Γιατί η Αθήνα θεωρήθηκε από τους Πέρσες πόλη - κλειδί για τα σχέδιά τους στην Ευρώπη;
Δείτε εδώ ένα ντοκιμαντέρ για τη μάχη του Μαραθώνα.
Κάντε εδώ την άσκηση κατανόησης και εδώ την άσκηση μετάφρασης.

Λεξιλογικός πίνακας ενότητας 14

Βρείτε τη σημασία των λέξεων του πίνακα της σελίδας 33 του σχολικού βιβλίου  χρησιμοποιώντας το λεξικό της Πύλης για την ελληνική γλώσσα.
  Χρησιμοποιήστε το σύμβολο %  πριν ή μετά από το καλο και το καλλιπ.χ %καλλι ή καλλι%, για να βρείτε τις σύνθετες λέξεις, καθώς επίσης και τη σημασία τους. Χρησιμοποιώντας τη σύνθετη αναζήτηση μπορείτε να βρείτε μόνο επίθετα ή μόνο ρήματα ή μόνο ουσιαστικά.
  Σχηματίστε προτάσεις με τις λέξεις, ή προσπαθήστε να γράψετε ένα κείμενο, το οποίο θα περιέχει όσες το δυνατόν περισσότερες λέξεις από το Λεξιλογικό Πίνακα.
·         τὸ κάλλος
·          καλλονή
·         τὸ καλλιστεῖον (-εία)
·         καλοήθης [= (α.ε.) αγαθός, ενάρετος, (ν.ε.) για νόσο που έχει καλή εξέλιξη, ιάσιμη]
·          καλοκαγαθία
·          καλοκαιρία
·         καλλιεπής
·          καλλιέπεια
·         καλλωπίζω
·         καλλίφωνος
·          καλλιφωνία
·         καλλιγραφῶ
·         Καλλιρρόη
·          καλλιγραφία
·          καλλιτεχνία
·         καλλιεργῶ
·         καλοσύνη
·         καλοσυνάτος
·         καλλυντικό
·         καλοδέχομαι
·         καλοθρεμμένος
·         καλολογικός
·         καλομαθαίνω
·         καλοπιάνω
·         καλόπιστος
·         καλοπροαίρετος
·         καλότυχος
·         καλοτάξιδος
·         καλορίζικος
·         καλοπέραση

Κείμενο 14 - Απρόσκλητοι βοηθοί

Αφού μελετήσετε προσεκτικά τη μετάφραση του κειμένου κάνοντας κλικ εδώ, απαντήστε προφορικά στις παρακάτω ερωτήσεις:
1. Πώς ανταμείβουν οι ψαράδες της Εύβοιας όσα δελφίνια τους βοηθούν στο ψάρεμα;
2. Ποια τεχνική ψαρέματος χρησιμοποιούν;
3. Πώς αντιδρούν τα ψάρια στο τέχνασμα των ψαράδων;
4. Με ποιον τρόπο βοηθούν τα δελφίνια τους ψαράδες;
5. Τι διεκδικούν τα δελφίνια μετά το ψάρεμα;
6. Πώς συμπεριφέρονται οι ψαράδες στα δελφίνια μετά το ψάρεμα και γιατί;

Υποτακτική μέσης φωνής βαρύτονων ρημάτων

1. Στην υποτακτική ενεστώτα: Τρέπουμε τα βραχύχρονα φωνήεντα των καταλήξεων της οριστικής σε μακρόχρονα. Δηλαδή το -ο σε -ω (π.χ λύομαι -λύωμαι) και το -ε σε -η (π.χ λύεται - λύηται).
2. Στην υποτακτική αορίστου: 
α) Θυμώμαστε πώς κλίνεται η οριστική μέλλοντα και κάνουμε τις παραπάνω αλλαγές,
β) μετατρέπουμε το -σ σε:
ξ για τα ρήματα που τελειώνουν σε -κομαι, -γομαι, -χομαι, -ττομαι (π.χ πράττομαι - πράξωμαι),
ψ για τα ρήματα που τελειώνουν σε -πομαι, -βομαι, -φομαι, -πτομαι (π.χ τρίβομαι - τρίψωμαι),
ένα σ για τα ρήματα που τελειώνουν σε -δομαι, -θομαι, -ζομαι (π.χ πείθομαι - πείσωμαι).
3. Στην υποτακτική παρακειμένου: α) Πρέπει να θυμηθούμε τον αναδιπλασιασμό και ότι:
- τα ρήματα που τελειώνουν σε -κομαι, -γομαι, -χομαι, -ττομαι κάνουν την οριστική παρακειμένου σε - γμαι (π.χ πράττομαι - πέπραγμαι)
- τα ρήματα που τελειώνουν σε -πομαι, -βομαι, -φομαι, -πτομαι κάνουν την οριστική παρακειμένου σε - μμαι (π.χ γράφομαι - γέγραμμαι)
- τα ρήματα που τελειώνουν σε -δομαι, -θομαι, -ζομαι κάνουν την οριστική παρακειμένου σε - σμαι (π.χ πείθομαι - πέπεισμαι),
β) Μετά σχηματίζουμε ανάλογα τη μετοχή παρακειμένου:
- πέπραγμαι -- πεπραγμένος -η -ον
- γέγραμμαι -- γεγραμμένος -η -ον
- πέπεισμαι -- πεπεισμένος -η -ον
γ) Τέλος, προσθέτουμε στη μετοχή την υποτακτική του εμί. 

Για την κλίση της υποτακτικής του ρήματος λύομαι κάντε κλικ εδώ.
Επίσης, για την κλίση των συμφωνόληκτων ρημάτων κάντε κλικ εδώ..

Λεξιλογικός πίνακας ενότητας 13

Κείμενο 13 - Η σωστή στάση στο θέμα της τροφής

Αφού διαβάσετε τη μετάφραση κάνοντας κλικ εδώ, απαντήστε προφορικά στις παρακάτω ερωτήσεις:
1. Ποια δύναμη έχουν οι πολλές ηδονές πάνω στον άνθρωπο;
2. Ποια ηδονή είναι ακατανίκητη και γιατί;
3. Ποια διατροφικά σφάλματα αναφέρονται στο κείμενο;
4. Τι θα πρέπει να κάνει ο κάθε άνθρωπος σχετικά με τη διατροφή του;
5. Ποια λειτουργία πρέπει να επιτελεί ο οισοφάγος και η κοιλιά;
6. Με τι παρομοιάζει ο συγγραφέας την κοιλιά;
7. Ποιο είναι το τελικό συμπέρασμα του συγγραφέα και πόσο επίκαιρο είναι στην εποχή μας;
Τώρα κάντε τις ασκήσεις κατανόησης.

Αιτίες εξάπλωσης των Οθωμανών

                                                        Του μαθητή Βασίλη Βαδόλα
                                                         Του μαθητή Κώστα Τζουβάρα
                                                Της μαθήτριας Πολυάνθης Τσιαούσκογλου
Της μαθήτριας Ελένης Σκουλαριώτη
                                                    Του μαθητή Αριστείδη Καραμπέλκου
                                             Της μαθήτριας Αλεξάνδρας Ανδρεάδου
                                                    Της μαθήτριας Ευγενίας Ζάλιου
                                                   Του μαθητή Γιάννη Μιχαλόπουλου
                                                          Του μαθητή Προκόπη Καρκάτα
                                                            Του μαθητή Δημήτρη Δίντση
Του μαθητή Γιάννη Γαλίτη
Της μαθήτριας Εμμανουέλας Φετλή